Σάββατο, 23 Απριλίου 2011

Κάποτε σαν και τώρα

... περίπου τέτοια εποχή ξεκίνησα να υπηρετώ τον πάγκο. Η πρώτη συνταγή που εκτέλεσα ήταν η πιο κλασική συνταγή στην Ελληνική Φαρμακο-επο-ποιΐα (sic): 1 Mesulid, 1 Musco-ril, 1 Zantac για οσφυαλγία. Τότε PC δεν υπήρχαν, στυλό και γράψιμο στο χέρι. Στον πάγκο κάθε Φ/κείου υπήρχαν διακριτικά και ετοιμοπόλεμα ακροβολισμένα 2-3 αντίτυπα του Δελτίου Τιμών. Το τζίρο του Φ/κείου τον έβγαζες από το πόσο "τσακισμένα" ήταν τα φύλλα του, από το συνεχές ξεφύλλισμα! Οι πιο "ξύπνιοι" έβαζαν σελιδοδείκτες πολύχρωμους στα 10-15 πιο κλασικά Φ/κα, ενώ το να πάρεις υπολογιστή ήταν ανόητο: κανένα Ταμείο δε δεχόταν μηχανογραφημένες καταστάσεις κι ακόμα και κάποιοι πολύ νεοτεριστές συνάδελφοι παραδέχονταν ότι το χρησιμοποιούσαν μόνο για να μην κάνουν λάθη στην τελική άθροιση. Στο να βρεις δε τιμές, δεν ήταν καθόλου πρακτικό αφού δεν υπήρχαν scaner. Οι "παλιοί" συνάδελφοι χαμογελούσαν ειρωνικά αν τους έλεγες γιατί δεν έδιναν 500-600 ευρώ για μηχανοργάνωση: "έχω συνηθίσει με το χέρι και δεν κάνω ποτέ λάθος!!"...




... όταν πήγαινα μουσική μικρός μάθαινα απ' έξω τα κομμάτια από την τεμπελιά μου να αλλάζω τις σελίδες στις παρτιτούρες. Αυτή ήταν και η λύση στο πρόβλημά μου: έμαθα απ' έξω όλες τις τιμές!! Αλλωστε ήταν σταθερές πιο πολύ κι από βράχο και υπήρχαν πολύ λίγα κινήσιμα Φ/κα! Μετά από 2 χρόνια καθημερινής "εξάσκησης" χρειαζόταν μόνο 1 στις 100 να ανοίξω τον κατάλογο! Έφτιαξα όνομα στη γειτονιά κιόλας: "το παιδί είναι μυαλό!!". Τα νούμερα αυτά ήταν τοτέμ για το Φ/ό.. 23,24.. 8,85.. 7,83!! Όλα κυλούσαν ήρεμα κι ωραία.. σταθερά, σίγουρα. Στο τέλος του μήνα το να κλείσεις συνταγές ήταν κάτι σα μινι φεστιβαλ, μια διήμερη (ή και τριήμερη, ενίοτε) γιορτή "συγκομιδής" όπου ο κάθε Φ/ός αποτραβιόταν από τη ζωή του και την οικογένειά του για να επιτελέσει την ύψιστη λειτουργία: να γράψει στα κλασικά, αρχαία μπλοκάκια του Συλλόγου μία-μία τις συνταγές του κάθε Ταμείου και στο τέλος να αθροίσει με το κομπιουτεράκι! Περίμενα πως και πως μια φορά να περάσει ο πωλητής μιας εταιρίας που είχε αυτά τα ωραία, μεγάλα, ηλιακά κομπιουτεράκια με τα μεγάλα, ευκολοζούπηχτα κουμπάκια, διότι έχοντας σπάσει το δικό μου το επερχόμενο "πάρτυ" στο τέλος του μήνα προβλεπόταν δυσοίωνο. Αυτοί το διαφήμιζαν κιόλας: "ειδικό για Φ/ούς!!"...
... βαριόμουνα την τακτοποίηση της παραγγελίας (παρ' όλο που είχα συρτάρια μεγάλα κι ευρύχωρα). Η τεμπελιά μου αποδείχτηκε και πάλι σημαντικός βοηθός. Τακτοποίησα πρωτοποριακά τα Φ/κα αλφαβητικά και μάλιστα διαφορετικά τα χάπια από τις κρέμες, τα κολλύρια, τα υπόθετα και τα δ/ματα εξωτερικής χρήσης!! Στο Φ/κείο που έκανα πρακτική ο "παλιός" με είχε συμβουλεύσει να τα τακτοποιώ ανά Εταιρία! Κατάλαβα σύντομα πόσο βλάκας ήμουν: τα περισσότερα δεν τα έβρισκα στις αποθήκες (λόγω εξαγωγών) και έπρεπε να τα παραγγέλνω από τις Εταιρίες. Ο "παλιός" τα τακτοποιούσε αμέσως, έβρισκε τί του λείπει με μια ματιά και κυρίως: δεν πέταγε ποτέ ληγμένα Φ/κα γιατί τότε οι επιστροφές γίνονταν ανά Εταιρία κι εγώ δεινοπαθούσα να τα βρω έτσι σκορπισμένα, πέρναγε ο μήνας επιστροφών (π.χ. 2 μήνες πριν τη λήξη) και τα έχανα!! Συνήλθα γρήγορα...
... τουλάχιστον δεν έζησα στις εποχές που ο Φ/ός είχε ατομικές Συμβάσεις και "τα πήγαινε" μόνος του σε κάθε Ταμείο ξεχωριστά! Μόλις τέλειωνα.. τσουπ στη Μυλλέρου! Ούτε για πληρωμές με .. μετρητά στο χέρι.. χαχαχα.. μου τα λέγανε οι παλιοί κι αναρωτιόμουνα σε τι παλαιολιθικές εποχές έζησαν!!...
... ξαφνικά η πρόοδος με πρόλαβε γκρεμίζοντας τον τακτοποιημένο κόσμο μου! Ήμουν συνεπαρμένος αφού η τεχνολογία και η μηχανοργάνωση των Ταμείων θα διευκόλυνε τη ζωή μου και την καθημερινότητά μου!!...
... άρπαξα το μέλλον! Το πρώτο μου laptop εγκαταστάθηκε στον πάγκο μου και φυσικά αμέσως εκτυπωτής και scaner! Ο "παλιός" χάζεψε: "Supermarket έγινες!! Και πόσο γρήγορα δουλεύεις!". Τα δελτία πετάχτηκαν, ο ΠΡΟΣΥΦΑΠΕ ειδοποιήθηκε να μη μου στέλνει κάθε μήνα τον εκνευριστικό τιμοκατάλογο παραΦ/κων, οι συνταγές έκλειναν στο τέλος του μήνα μ' ένα κλικ! Ο κόσμος παραληρούσε: "το παιδί εκτός από μυαλό, έβαλε και κάτι συστήματα απίστευτα στο Φ/κείο!! Όχι σαν τους άλλους τους γερο-ξεκούτηδες".. παράδεισος!...
... το Κράτος αύξησε τις τιμές των Φ/κων και σταμάτησαν οι εξαγωγές, τα έβρισκα όλα στις αποθήκες, όσα και όποτε ήθελα, σταμάτησαν κι οι θεωρήσεις στα 60 ευρώ.. ανασάναμε!! Ξαφνικά όμως μπήκανε μπελάδες καινοφανείς: τα ράφια μου άρχισαν να γεμίζουν με 10πλάσια αντίγραφα στο κάθε 1 Φ/κο που κρατούσα! Δεν έδωσα σημασία γιατί το 23,24 αντικαταστάθηκε με 32,02 και χρόνια μετά αναρωτήθηκα γιατί δεν ξαναεκτέλεσα την πρώτη μου συνταγή! Οι 100 συνταγές του ΙΚΑ έφτασαν τις 9-10 και παραπάνω χιλ. ευρώ και νόμισα ότι όλα θα ήταν καλά! Η λίστα καταργήθηκε, τέρμα οι γνωματεύσεις, οι συρράψεις, η γραφειοκρατεία! Άλλωστε και που υπήρχε απλώς χαρτί χαλάγαμε! Δε με πειράζει πια που δε θυμάμαι καμιά τιμή επειδή αλλάζουν κάθε τρείς και λίγο, το CD ενημέρωσης νά' ναι καλά. Η on-line παραγγελία φεύγει σφαίρα δε σημειώνω τίποτα και τα νέα ενιαία έντυπα στην αρχή και η Η/Σ μετά μου υπόσχονται τρελό καθισιό εκεί που σκιζόμουνα!...
... γιατί όμως έχω χρόνια να ακούσω ραδιόφωνο με τις ώρες;.. γιατί ξημεροβραδιάζομαι στα τηλέφωνα για παραγγελίες ψάχνοντας Φ/κα;.. γιατί ο χρόνος εκτέλεσης μιας συνταγής ήταν 5' με το ξεφύλλισμα, έγινε 30'' με το PC και τώρα με την Η/Σ ξανάγινε 5' (αφού διπλοπερνάμε τις συνταγές σ' ένα ρημάδι on- line πρόγραμμα);.. γιατί ταλαιπωρούμαι αφάνταστα και πρέπει μάλλον να ξανατακτοποιώ τα Φ/κα ανά Εταιρία;.. γιατί ενώ βγάζω μεγαλύτερα αιτούμενα από τα Ταμεία μένουν λιγότερα στην τσέπη μου ενώ δουλεύω και τότε και τώρα με το ίδιο κέρδος;.. γιατί ο "παλιός" έχτισε πολυκατοικία στα ίδια χρόνια δουλειάς με μένα χωρίς να ακουμπήσει ποτέ τα νούμερά μου κι εγώ ίσα που αποταμιεύω;.. γιατί ενώ βγάζω λιγότερα τα Ταμεία πληρώνουν περισσότερα;.. γιατί παρ' όλο που η σύγχρονη τεχνολογία βγάζει στατιστικά μ' ένα κλικ κι οι συνταγές ελέγχονται με αυτοματοποιημένα συστήματα, κανείς δεν ξέρει πού οφείλονται οι "διαρροές" των Ταμείων που μ' αφήνουν απλήρωτο, στην ίδια μοίρα με τότε που η δικαιολογία ήταν ο "στο χέρι" έλεγχος και η αργόστροφη επεξεργασία του Δημόσιου Γραφειοκρατικού Τέρατος;.. γιατί κρατάω πάλι ξεχωριστά τα Ταμεία στην ουσία (αυτό εκτελώ, αυτό αναστολή, αυτό κόψαμε τη Σύμβαση, αυτό έχουμε Συλλογική, αυτό Ατομική) όπως οι πιό παλιοί;.. γιατί ξαναγύρισα πίσω τελικά;...

... ξεκίνησα να υπηρετώ τον πάγκο μόλις το 2001! Η εκπληκτική άνοδος και πτώση του επαγγέλματός μας όπως την περιγράφω συντελέστηκε σ' αυτά τα λίγα χρόνια κι οι νεολιθικές εικόνες του σήμερα είναι ίδιες κι απαράλαχτες με τις παλαιολιθικές του πρόσφατου τότε. Επίτηδες διάλεξα να πω εγώ αυτήν την ιστορία κι όχι ίσως κάποιος αρχαιότερος για να εκπλαγείτε οι νεότεροι από το πόσο φαύλη, κυκλική, στρεβλή, ανισόρροπη και γι' αυτό τελικά ανεπαρκής, αναποτελεσματική και νομοτελειακά χαώδης και δαπανηρή είναι η πολιτική του Φ/κου -μέσα από το πρίσμα της καθημερινότητάς μας, που είναι και ο πιο αμερόληπτος κριτής- όταν τις αποφάσεις παίρνουν, πεισματικά, άνθρωποι που αγνοούν τις ιδαιτερότητες του πολύπλευρου αυτού χώρου. Άλλοι -πολύ πιο ενημερωμένοι και τεχνικά καταρτισμένοι- σας είπαν τα ίδια αυτά πράγματα με νούμερα, μελέτες και στοιχεία. Εγώ σας ζωντάνεψα εικόνες πραγματικές και προσιτές ακόμα κι αν είναι τόσο.. παράλογα σουρεαλιστικές!...